ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ. ΝΕΟ ΑΛΑΛΟΥΜ
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Σωρεία εύλογων ερωτημάτων προκύπτει από την πρόταση του Διευθυντή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας κ. Γ. Ζαφειρακίδη για συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων.
Η πρόταση περιλαμβάνει για τη λυκειακή βαθμίδα μία μόνο συγχώνευση ΓΕ.Λ. και τέσσερις συγχωνεύσεις σε ΕΠΑ.Λ. – ΕΠΑ.Σ.
Συγκεκριμένα προτείνονται οι εξής συγχωνεύσεις:
3ο – 4ο ΓΕ.Λ. Ιλίου με στέγαση στο κτίριο του 4ου ΓΕ.Λ. Ιλίου.
1ο – 3ο ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου με στέγαση στο κτίριο του 1ου ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου.
2ο ΕΠΑ.Λ. Αγ. Αναργύρων – 1ο ΕΠΑ.Λ. Καματερού με στέγαση στο κτίριο του 1ου ΕΠΑ.Λ. Καματερού.
ΕΠΑ.Σ. Περιστερίου – ΕΠΑ.Σ. Ιλίου με στέγαση στο κτίριο της ΕΠΑ.Σ. Ιλίου.
ΕΠΑ.Σ. Χαϊδαρίου – ΕΠΑ.Σ. Αιγάλεω με στέγαση στο κτίριο της ΕΠΑ.Σ. Αιγάλεω.
Η πρόταση γίνεται τώρα που είναι υπό ψήφιση ο Νόμος για το Τεχνολογικό Λύκειο, σύμφωνα με τον οποίο θα γίνουν δομικές αλλαγές, τα ΕΠΑ.Λ. και οι ΕΠΑ.Σ. θα μετατραπούν σε Τεχνολογικά Λύκεια οι ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. - ΕΠΑ.Σ. πιθανόν να αλλάξουν από σχολείο σε σχολείο, θα γίνει αλλαγή ωραρίων λειτουργίας σε σχολεία, στις ΕΠΑ.Σ. θα διδάσκονται και μαθήματα γενικής παιδείας, θα δοθεί διέξοδος στους μαθητές προς την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα προστεθεί ένα επιπλέον έτος εξειδίκευσης κλπ.
Με δεδομένες τις επερχόμενες σημαντικές δομικές αλλαγές είναι άκαιρο και παρακινδυνευμένο να συγχωνευτούν σχολικές μονάδες της ΤΕΕ εκτός και αν οι μαθητές τους είναι ελάχιστοι. Στην προκειμένη περίπτωση οι υπό συγχώνευση σχολικές μονάδες έχουν μεγάλο αριθμό μαθητών και τα τρία τελευταία χρόνια ο αριθμός αυτός αυξάνεται. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της ΕΠΑ.Σ. Χαϊδαρίου η οποία λειτουργεί τρία χρόνια και στις εγγραφές του τρέχοντος σχολικού έτους παρουσιάστηκε αύξηση μαθητών κατά 110%. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι επίσης η περίπτωση της προτεινόμενης συγχώνευσης ΕΠΑ.Σ. Περιστερίου (180 μαθητές) με την ΕΠΑ.Σ. Ιλίου (280 μαθητές).
Το πρώτο εύλογο ερώτημα που προκύπτει είναι ότι με δεδομένη την αύξηση μαθητών της ΤΕΕ, κατά τα επόμενα σχολικά έτη και την αντίστοιχη μείωση των μαθητών στα ΓΕ.Λ., λόγω των ευοίωνων προοπτικών που δίνονται στους μαθητές με το Τεχνολογικό Λύκειο, κυρίως όμως λόγω της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα και ιδιαίτερα τους κατοίκους της περιοχής Γ΄ Αθήνας (Αιγάλεω, Περιστέρι, Ίλιο, Καματερό κλπ) πως είναι δυνατόν να γίνονται προτάσεις για συρρίκνωση της Τεχνικής Εκπαίδευσης; Δεν γνωρίζουν οι συντάκτες της πρότασης ότι η συγχώνευση ή η κατάργηση μιας σχολικής μονάδας είναι εύκολη αλλά η ίδρυση της είναι πολύ δύσκολη δεδομένου ότι απαιτείται συνυπογραφή από το Υπουργείο Οικονομικών το οποίο όταν ελέγξει την απαιτούμενη δαπάνη (η οποία στα τεχνικά σχολεία είναι αυξημένη) είναι υποχρεωμένο να την απορρίψει; Μήπως η Δ.Ε. Γ΄ Αθήνας προβλέπει ότι οι μαθητές της ΤΕΕ θα μειωθούν και ως εκ τούτου καλώς προβαίνει σε συγχώνευση των σχολικών μονάδων;
Η πρόταση για συγχωνεύσεις στην Τεχνική Εκπαίδευση είναι προφανώς άκαιρη και διαμετρικά αντίθετη με την εκπεφρασμένη πολιτική βούληση του Υπουργείου Παιδείας για προτεραιότητα στην ΤΕΕ με στόχο τη δημιουργία βιώσιμης ανάπτυξης στη χώρα κλπ.
Εδώ όμως προκύπτει και ένα άλλο εύλογο ερώτημα πως ο εν λόγω Δ/ντής τηρεί τέτοια γραμμή όταν ο ίδιος έχει επιλεγεί μεταξύ των Διευθυντών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και έχει τοποθετηθεί από την Υπουργό Παιδείας ως πρόεδρος του ΚΥΣΔΕ;
Μια άλλη κωμικοτραγική περίπτωση είναι η προτεινόμενη συγχώνευση του 1ου και του 3ου ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου με στέγαση στο 1ο ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου. Η περίπτωση αυτή δημιουργεί πολλά ερωτήματα και δικαιολογεί τον τίτλο του παρόντος για αλαλούμ στις συγχωνεύσεις.
Πριν λίγους μήνες το 3ο ΕΠΑ.Λ. στεγαζόταν σε ένα πολεοδομικά ακατάλληλο νοικιασμένο κτίριο ενώ υπήρχε ένα άδειο δημόσιο κτίριο που προήλθε από τη συγχώνευση του 3ου και 4ου Γυμνασίων Περιστερίου. Η μεταστέγαση του 3ου ΕΠΑ.Λ. στο κενό κτίριο ήταν αυτονόητη. Για τη μεταστέγαση αυτή είχε σύμφωνη γνώμη ο Δ/ντής κ. Γ. Ζαφειρακίδης αλλά ο Δήμος Περιστερίου προέβαλε σθεναρή άρνηση, άγνωστο για ποιους λόγους, μολονότι ο ίδιος ο Δήμος πλήρωνε το ενοίκιο σε ιδιώτη.
Ο σύλλογος των καθηγητών του 3ου ΕΠΑ.Λ. Περιστερίου κατήγγειλε ενυπόγραφα το γεγονός στον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής κ. Κουμέντο, στην Υπουργό Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου, στην τοπική ΕΛΜΕ (η οποία αντιτάχθηκε στη μεταστέγαση) και στο Σώμα ελεγκτών Δημόσιας για διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Παρά ταύτα η μεταστέγαση καθυστερούσε γεγονός που προκάλεσε τη δυσφορία των καθηγητών και των μαθητών οι οποίοι θα προέβαιναν σε κατάληψη του σχολείου τους. Η τελευταία ενέργεια, η οποία αποδείχθηκε καταλυτική, ήταν η παρουσίαση του όλου θέματος στην εκπομπή «Ζούγκλα» του δημοσιογράφου κ. Μάκη Τριανταφυλλόπουλου. Μετά από την εκπομπή και σε διάστημα τριών ημερών δόθηκε η εντολή (4-10-2011) να γίνει αμέσως η μεταστέγαση!!!
Η μετακόμιση έγινε χωρίς ουσιαστική βοήθεια από τους αρμόδιους φορείς και κάποιοι εκπαιδευτικοί αναγκάστηκαν εκ των πραγμάτων να εκτελέσουν εργασίες αχθοφόρου, βαψίματος αιθουσών, απεγκατάστασης και εγκατάστασης κλιματιστικών, νέων ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων κλπ. παραμένοντας στο σχολείο μέχρι και 12ώρες ημερησίως προκειμένου να εγκατασταθούν μόνιμα και να λειτουργήσει σωστά το σχολείο τους στο νέο κτίριο το οποίο βρίσκεται κοντά στο σταθμό του μετρό «Άγιος Αντώνιος». Σήμερα το σχολείο λειτουργεί ικανοποιητικά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.
Η νέα πρόταση του Δ/ντή Δ.Ε. Γ΄ Αθήνας έπεσε ως κεραυνός εν αιθρία και έφερε τα πάνω κάτω διότι προβλέπει το 3ο ΕΠΑ.Λ. να φύγει από το κτίριο που στεγάζεται (όπου πριν λίγους μήνες ο ίδιος συνηγόρησε να στεγαστεί) και να μεταφερθεί στο κτίριο του 1ου ΕΠΑ.Λ. το οποίο διαθέτει 13 αίθουσες και δεν μπορεί να στεγάσει όλους τους μαθητές οι οποίοι θα ανέλθουν συνολικά σε 460, περίπου, με πρόβλεψη του χρόνου να ξεπεράσουν κατά πολύ τους 500.
Η πρόταση αυτή προωθήθηκε στη ΔΕΠ και στη συνέχεια στο Δημοτικό Συμβούλιο Περιστερίου όπου και απορρίφθηκε … Κατά της πρότασης μεταστέγασης τάχθηκε αυτή τη φορά και η τοπική ΕΛΜΕ. Ιδού το αλαλούμ.
Σε ότι αφορά τις συγχωνεύσεις των σχολείων Γενικής Εκπαίδευσης (Γυμνάσια-Γενικά Λύκεια) επικρατεί άλλο πνεύμα, μολονότι οι συγχωνεύσεις εκεί είναι απλούστερες (διότι δεν υπάρχουν ειδικότητες μαθητών, ειδικές κτιριακές εγκαταστάσεις, ούτε βαρύς και δυσκίνητος εργαστηριακός εξοπλισμός κλπ).
Θα αναφέρουμε και εδώ την περίπτωση της Γ΄ Αθήνας όπου στο Δήμο Πετρούπολης λειτουργούν 6 Λύκεια, 5 ΓΕ.Λ. με Μ.Ο. 200 μαθητές και 1 ΕΠΑ.Λ. με 700 μαθητές. Το ίδιο συμβαίνει στο Δήμο Χαϊδαρίου, 1ΕΠΑ.Λ. με σχεδόν 700 μαθητές, στο Δήμο Αιγάλεω 1 εσπερινό ΕΠΑ.Λ. με πάνω από 500 μαθητές κλπ.
Συμπέρασμα τα Γυμνάσια και τα Γενικά Λύκεια, τα οποία θεωρούνται ως «καλά σχολεία» έχουν λίγους μαθητές, σε σχέση με τους μαθητές των ΕΠΑ.Λ. - ΕΠΑ.Σ. που είναι πολλοί και γίνεται προσπάθεια να «τσουβαλιαστούν» ει δυνατόν ακόμη περισσότερο.
Η λεπτομερής αναφορά σε σχολεία της Γ΄ Αθήνας έγινε για να φανεί το ανάγλυφο της κατάστασης που επικρατεί στην περιοχή και δε διαφέρει σημαντικά από άλλες περιοχές τουλάχιστον, σε ότι αφορά την επικρατούσα νοοτροπία στα διάφορα κέντρα διοίκησης της εκπαίδευσης.
Παρά τις εύλογες απορίες που δημιουργούνται στον καθένα για τις περιπτώσεις των σχολείων Γ΄ Αθήνας, ένα είναι γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να δηλώσει ότι αναστέλλονται οι συγχωνεύσεις στις σχολικές μονάδες της ΤΕΕ μέχρις ότου αναπτυχθεί πλήρως το Τεχνολογικό Λύκειο για να μπορεί να γίνει μια τεκμηριωμένη αποτίμηση της κατάστασης.
Σε αντίθετη περίπτωση θα έχουμε ένα ράβε-ξήλωνε, με τελικό αποτέλεσμα οι εξαγγελίες υπέρ της Τεχνικής Εκπαίδευσης να αποδειχθούν λόγια του αέρα και βέβαια θα συνεχίσει να υπάρχει η κοινωνική αίσθηση ότι στα σχολεία της Τεχνικής Εκπαίδευσης φοιτούν «παιδιά ενός κατώτερου θεού» η οποία δημιουργήθηκε στην Ελλάδα από την ανάρμοστη συμπεριφορά της πολιτείας προς αυτό το κομμάτι της σπουδάζουσας νεολαίας μας και τις οικογένειές τους που είναι κυρίως βιοπαλαιστές με χαμηλά εισοδήματα. Ευχόμαστε αυτή τη φορά να αφυπνιστεί η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η οποία καλώς έθεσε ψηλά τον πήχη της Τεχνικής Εκπαίδευσης αλλά τώρα πρέπει και να τον διατηρήσει ψηλά.
Ίδωμεν.