ΑΛΑΛΟΥΜ ΜΕ ΤΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ
Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.
Η πρόταση του ΥΠΔΒΜΘ για το Τεχνολογικό Λύκειο έχει συνταχθεί προ εξαμήνου, έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του (www.minedu.gov.gr à ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ à Τεχνολογικό Λύκειο) και έχει κατατεθεί στη Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής προ τριμήνου με τη διαβεβαίωση της υφυπουργού κ. Ε. Χριστοφιλοπούλου ότι σύντομα θα κατατεθεί και το σχετικό Σχέδιο Νόμου προς ψήφιση.
Για το ίδιο θέμα έχουν προηγηθεί πολλές δηλώσεις της πολιτικής ηγεσίας όπως: «Η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί προτεραιότητα», «Αν δεν αλλάξουμε την Παιδεία και ιδιαίτερα την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση, δεν θα υπάρξει βιώσιμη ανάπτυξη για τη χώρα», «Στόχος μας είναι να κατατεθεί προς ψήφιση , στη Βουλή το σχέδιο νόμου για το ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ και ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ πριν κλείσει η Βουλή για τα Χριστούγεννα» κλπ.
Οι αλλεπάλληλες καθυστερήσεις της ψήφισης του Νόμου για το Τεχνολογικό Λύκειο δημιούργησαν περίεργες και δυσάρεστες καταστάσεις.
Σε όλο αυτό το διάστημα αναμονής προέκυψαν δύο προβλήματα τα οποία καθυστέρησαν και καθυστερούν την όλη διαδικασία προώθησης του σχετικού Σ/Ν.
Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι ξαφνικά μια σειρά υπουργείων και οργανισμών, εκτός του υπουργείου παιδείας, αξίωσαν την ίδρυση Λυκείων (Τεχνολογικών), το οποίο δεν έχει ξανασυμβεί στην ιστορία της εκπαίδευσης του ελληνικού κράτους.
Όπως αντιλαμβάνεται ο καθένας, και δεν είναι ανάγκη να είναι εκπαιδευτικός, ότι εάν συμβεί κάτι τέτοιο θα σημαίνει ότι το υπουργείο υγείας θα ιδρύει Τεχνολογικά Λύκεια και θα παρέχει απολυτήριο λυκείου, ο Οργανισμός Απασχολήσεως Εργατικού Δυναμικού, εκτός των επιδομάτων των ανέργων, θα δίνει και Απολυτήριο Λυκείου, ο οργανισμός «ΔΗΜΗΤΡΑ» του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων θα δίνει επίσης Απολυτήριο Λυκείου, ο οργανισμός ΟΤΕΚ του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού το ίδιο.
Με την ίδια λογική στη συνέχεια η ΔΕΗ θα μπορεί να ιδρύσει Τεχνολογικά Λύκεια για ηλεκτρολόγους, ο ΟΤΕ για ηλεκτρονικούς, η ΕΥΔΑΠ για υδραυλικούς κλπ.
Το δεύτερο πρόβλημα είναι το Νέο (Γενικό) Λύκειο.
Οι εξαγγελίες για το Νέο (Γενικό) Λύκειο έγιναν πρόσφατα και η πολιτική βούληση είναι ο νέος νόμος να συμπεριλάβει το Νέο Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο. Οι εξαγγελίες για το Νέο (Γενικό) Λύκειο, όπως παρουσιάστηκαν εστιάζονται, ουσιαστικά, στο «πως θα μπαίνουν τα παιδιά στο πανεπιστήμιο» δηλ. το χρόνιο πρόβλημα που αποτελεί την αιτία αποτυχίας των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και ταλανίζει όλο το εκπαιδευτικό μας σύστημα πρέπει να λυθεί τώρα εν μέσω πολιτικής, οικονομικής και κοινωνικής κρίσης. Απόδειξη της βούλησης για την επίλυση του «άλυτου» προβλήματος είναι ότι εξαγγέλθηκε η ίδρυση του Ανεξάρτητου Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων όταν κλείνουν δεκάδες οργανισμοί του Δημοσίου.
Μέσα σε αυτό το αλαλούμ το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κατέθεσε Σ/Ν στη Βουλή (26-1-2012) το οποίο προβλέπει ίδρυση «Αγροτικών Τεχνολογικών Λυκείων» στην έδρα κάθε περιφέρειας τα οποία θα παρέχουν και Απολυτήριο Λυκείου.
Το περίεργο είναι ότι το Σ/Ν για τα «Αγροτικά Τεχνολογικά Λύκεια» επικαλείται σε πολλά σημεία το Τεχνολογικό Λύκειο του υπουργείου παιδείας το οποίο δεν έχει θεσμοθετηθεί διότι δεν έχει ψηφιστεί ο σχετικός Νόμος!
Το εν λόγω Σ/Ν προβλέπεται να συζητηθεί στην Επιτροπή Ανάπτυξης και Εμπορίου και όχι στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων όπως συμβαίνει πάντα.
Το πιο περίεργο όλων είναι ότι το συγκεκριμένο Σ/Ν φέρει και την υπογραφή της υπουργού παιδείας κ. Άννας Διαμαντοπούλου, η οποία προφανώς το διάβασε πριν υπογράψει.
Η όλη κατάσταση που μπορεί να χαρακτηριστεί και ως κωμικοτραγική, δημιουργεί πελώρια ερωτηματικά:
· Πως το υπουργείο παιδείας από τη μια προσπαθεί να εξωραΐσει τη λυκειακή βαθμίδα και από την άλλη παρέχει το δικαίωμα ίδρυσης λυκείων σε υπουργεία και οργανισμούς που δεν έχουν καμία εμπειρία λειτουργίας λυκείων;
· Πως είναι δυνατόν όλες μαζί οι ΕΠΑΣ του οργανισμού ΔΗΜΗΤΡΑ να έχουν (σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ) μαθητικά δυναμικά 168 μαθητές για το σχολ. έτος 2009-2010 και 170 μαθητές για το σχολ. έτος 2010-2011 και ο γεωπονικός τομέας ΕΠΑΛ του υπουργείου παιδείας να έχει 2.399 μαθητές κατά το έτος 2009-2010 και να γίνονται σκέψεις για ίδρυση Τεχνολογικών Λυκείων στον αναφερθέντα οργανισμό; Δεν θα έπρεπε να γίνονται σκέψεις για αναστολή λειτουργίας, λόγω έλλειψης μαθητών των εν λόγω ΕΠΑΣ και όχι δημιουργία δικτύου Τεχνολογικών Λυκείων για 170 μαθητές;
· Γιατί δεν ξεκαθαρίζει το υπουργείο παιδείας ότι αυτό είναι υπεύθυνο για την εκπαίδευση και τα άλλα παραγωγικά υπουργεία για την κατάρτιση. Δεν γνωρίζουν οι εμπλεκόμενοι υπουργοί ότι τα συστήματα εκπαίδευσης διαφέρουν από τα συστήματα κατάρτισης (Νόμος 3191/2003) και ότι η κατάρτιση είναι εκτός εκπαιδευτικού συστήματος (Νόμος 2009/1992); Δεν θα έπρεπε η υπουργός παιδείας να έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο χωρίς να διστάσει μήπως παρεξηγηθεί κάποιος άλλος υπουργός;
· Γιατί καθυστέρησε τόσο πολύ η διαμόρφωση της τελικής πρότασης για το Νέο (Γενικό) Λύκειο και κατατίθεται τώρα που είναι ρευστή η πολιτική κατάσταση και είναι άγνωστο πότε θα ψηφιστεί ο σχετικός Νόμος; Είναι γνωστό ότι η προετοιμασία για τη σωστή λειτουργία του Τεχνολογικού Λυκείου είναι πιο δύσκολη και πιο χρονοβόρα από τις όποιες αλλαγές του Νέου (Γενικού) Λυκείου. Γιατί λοιπόν επικρατεί και πάλι το σκεπτικό «ας δούμε πρώτα πως θα μπαίνουν στο πανεπιστήμιο οι “καλοί” μαθητές και μετά θα δούμε τι θα γίνει με τους “κακούς” μαθητές; Μήπως η πρώτη κατηγορία «πουλάει επικοινωνιακά» πολύ περισσότερο από τη δεύτερη;
· Έχει αντιληφθεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΔΒΜΘ ότι λόγω της οικονομικής κρίσης θα υπάρξει στροφή των μαθητών προς την Τεχνική Εκπαίδευση και είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας η δημιουργία ενός αξιόπιστου και αναβαθμισμένου Τεχνολογικού Λυκείου προκειμένου να βρουν διέξοδο πολλοί νέοι μας τώρα που έρχεται μεγαλύτερη οικονομική κρίση;
Ελπίζουμε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας θα αντιληφθεί έγκαιρα την περιρρέουσα κατάσταση και θα πράξει ανάλογα. Ίδωμεν.