ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Στο παρελθόν βιώσαμε πολλές αποτυχημένες εκπαιδευτικές "μεταρρυθμίσεις". Η επερχόμενη "Αναβάθμιση" - "Πρώτα ο Μαθητής", όπως αναφέρεται, θα αφορά και το "Νέο Σχολείο" - "Τεχνολογικό Λύκειο" της πολύπαθης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης - Τ.Ε.Ε., σχεδιάζεται δε με "πρωταγωνιστή" και "κυρίαρχο" τον εκπαιδευτικό, σύμφωνα με τον πρόσφατο Νόμο για την "Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού - καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση ...".

Η Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ επαναλειτούργησε και δραστηριοποιείται με σκοπό την καταγραφή των σχετικών τοπικών, σε επίπεδο νομού, ιδιαιτεροτήτων και την επίλυση των εδώ συγκεκριμένων προβλημάτων, αλλά και τη δημιουργία, σε συνεργασία με την Ομοσπονδία (Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.) σε επίπεδο επικράτειας, αυτού του μετώπου που όχι μόνο θα αποκρούσει την πολύπλευρη και πρωτόγνωρη επίθεση σε εργασιακό, ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό, μισθολογικό και όλα τα άλλα δικαιώματα - κεκτημένα με αγώνες των εκπαιδευτικών, αλλά και θα στοχεύει στη διασφάλιση μιας Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Εκπαίδευσης που έχει ανάγκη και χρειάζεται ο τόπος, αξίζει στον Έλληνα πολίτη και τιμά την Ελληνική κοινωνία.

Κυριακή 29 Απριλίου 2012

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Δηλώσεις του Υπουργού Παιδείας για το Νέο Λύκειο, την Αξιολόγηση & το Νόμο-Πλαίσιο
Ενδιαφέροντα στοιχεία προκύπτουν από τη συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας στη ΝΕΤ όπου αναφέρθηκε μεταξύ άλλων σε αρκετά θέματα που ''καίνε'' μαθητές και εκπαιδευτικούς.
 Αναλυτικά, το σχετικό δελτίου τύπου ακολούθως

Δελτίο Τύπου 24/04/2012

Συνέντευξη του Υπουργού Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη σε εκπομπή της ΝΕΤ.
Ο Υπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Καθηγητής Γ. Μπαμπινιώτης, παραχώρησε σήμερα, Τρίτη 24 Απριλίου 2012, συνέντευξη στην εκπομπή «Πρωινή Ενημέρωση» της ΝΕΤ. Ακολουθούν αποσπάσματα της συνέντευξης.

Για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Το κύριο βάρος του Υπουργείου Παιδείας έχει πέσει στη διοργάνωση των Πανελλαδικών εξετάσεων. Πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο σύστημα που δεν μπορεί κανείς να το φανταστεί. Ούτε ο ίδιος το ήξερα προτού αναλάβω.
Μαζί με την Υφυπουργό την αρμόδια, την κ. Χριστοφιλοπούλου, έχουμε πέσει πάνω να ξεκινήσουμε από τα τετράδια που πρέπει να έχουν οι μαθητές για να γράψουν, μέχρι τα δύο συστήματα Πληροφορικής, το Μηχανογραφικό και το σύστημα των αποτελεσμάτων.
 Βεβαίως, είναι και η διακίνηση των γραπτών από τα σχολεία στα Βαθμολογικά κέντρα, τα οποία δεν είναι γνωστά μέχρι την τελευταία στιγμή, και από κει πίσω στα σχολεία.

Για το εξεταστικό:

Πρόκειται για ένα πολύ σύνθετο και ακριβό σύστημα, το οποίο κάποια στιγμή θα πρέπει να αλλάξει επ’ ωφελεία των παιδιών, γιατί μπορεί να είναι αντικειμενικό -και είναι αντικειμενικό- αυτό το σύστημα, αλλά είναι απάνθρωπο. Ένα παιδί που θα αποτύχει θα πρέπει να περιμένει ένα χρόνο για να ξαναδώσει σ’ ένα αντικείμενο που απέτυχε. Δεν είναι πάντοτε δίκαιο.
Με το νέο σύστημα -όταν θα γίνει- θα μπορούν μέσα σε ένα Εθνικό Εξεταστικό Οργανισμό, να επαναλάβουν την εξέταση μέχρι και δύο φορές στον ίδιο χρόνο αντί να περιμένουν- όπως γίνεται σήμερα- να περάσει ο χρόνος για να ξαναδώσουν εξετάσεις.
 Ο Εθνικός εξεταστικός φορέας - υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας φυσικά - θα διενεργεί τις εξετάσεις με επιστημονικά κριτήρια και όχι με έναν τρόπο πρόχειρο. Ξέρετε, τώρα γίνεται με το τι λιγότερο έχει διδαχθεί και όχι με τους στόχους που πρέπει να επιδιώξουμε. Γι’ αυτό, δεν βγάζει πάντοτε τους καλύτερους. Άρα, χρειάζεται ένα άλλο σύστημα, που θα δίνει περισσότερες δυνατότητες. Δεν ανακαλύπτουμε τον κόσμο. Αυτά τα συστήματα υπάρχουν σε άλλες χώρες. Απλώς, θα τα μεταφέρουμε με τα ελληνικά δεδομένα.
Όλα αυτά, όμως, όταν γίνει και εφαρμοστεί το νέο σύστημα. Φέτος, Α’ Β’ και Γ’ Λυκείου, δίνουν με το υπάρχον σύστημα, ας το πούμε με το «παλιό», με το ισχύον σύστημα. Οποιαδήποτε αλλαγή γίνει με την νέα Κυβέρνηση, αυτή θα αφορά στους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, δηλαδή όλοι οι μαθητές θα έχουν μπροστά τους 3 χρόνια, πριν εφαρμοστεί το νέο σύστημα, οψέποτε εφαρμοστεί.

Για το νέο Λύκειο

-Πρόκειται για πρόταση που έχει βγει από έναν εθνικό διάλογο για την Παιδεία όπου είχαν συνεργαστεί τα τρία κόμματα. Αυτό λοιπόν δουλεύτηκε, το δουλέψαμε εν συνεχεία και με την κ. Διαμαντοπούλου και είναι έτοιμο ένα νομοσχέδιο το οποίο, ανά πάσα στιγμή, η Κυβέρνηση που θα βγει η νέα, θα μπορούσε να αξιοποιήσει και να λύσει πρώτον, το θέμα του Λυκείου, να μην είναι ένα κακό, απαξιωμένο φροντιστήριο για το Πανεπιστήμιο.
 Ξέρετε τι είναι για παιδιά 15 με 18 ετών, στην καλύτερη τους ηλικία -που μπορείς να τους δώσεις πράγματα-, να τα έχεις υποδουλωμένα σε μία αποστήθιση προκειμένου να μπουν στο Πανεπιστήμιο; Αυτό είναι μία στρέβλωση που πρέπει να ξεπεραστεί. Πρέπει να είναι μία αυτοτελής και αυτόνομη μορφωτική μονάδα το Λύκειο, όπως ήταν παλιά, και αφού τελειώσεις το Λύκειο, να δίνεις εξετάσεις.
Το σχέδιο για το Νέο Λύκειο είναι η απελευθέρωση από τον φροντιστηριακό του χαρακτήρα. Θα μειωθεί πάρα πολύ η ανάγκη στο να κάνουν φροντιστήριο. Όλα τα συστήματα τα αξιόλογα, βρίσκουν τρόπους να στηρίξουν μέσα στο σχολείο και τα αδύναμα παιδιά. Είναι αυτή η αντισταθμιστική, η ενισχυτική διδασκαλία. Αυτό είναι το σύστημα στο οποίο παίρνεις τα παιδιά που έχουν ένα πρόβλημα και μέσα στο σχολείο τα βοηθάς ώστε να συμβαδίσουν με τα άλλα. Αυτό είναι μία μεγάλη κοινωνική εκπαιδευτική παροχή.
Με το Νέο Λύκειο, όταν γίνει, θα μετράει η επίδοση στις τρεις τάξεις του Λυκείου, διότι αυτό είναι ένα μειονέκτημα (τώρα). Έχεις έναν μαθητή που μπορείς να ξέρεις την εικόνα του μέσα σε τρία χρόνια, το αγνοείς αυτό και κοιτάζεις τι θα κάνει μέσα σε τρεις ώρες. Αυτό είναι μία στρέβλωση η οποία με το νέο σύστημα «θεραπεύεται» .
Το παιδί δεν μπορεί να ξέρει από την Α’ Λυκείου τι θέλει. Πρέπει να υπάρχουν δυνατότητες επιλογών - και αυτή είναι η πρόταση που γίνεται - σε αντικείμενα που ενδιαφέρουν τους μαθητές – άλλα είναι θεωρητικά, άλλα θετικά κτλ- και βεβαίως ο πολιτισμός στα σχολεία. Θ’ ανοίξουμε μεγάλη κουβέντα αν συνεχίσουμε μ’ αυτό. Το Ελληνικό σχολείο αυτή τη στιγμή δεν έχει ζώνες πολιτισμού. Με την νέα πρόταση περνάει ο πολιτισμός στα σχολεία μ’ έναν τρόπο που τον καθιερώνει, όπου τα παιδιά έχουν ενασχόληση σε όλες τις τάξεις με θέατρο, με μουσική, με εικαστικά και έχουν μια ανάσα μέσα στο σχολείο και αγαπάνε το σχολείο.

Για τα βιβλία:

-Τα βιβλία θα είναι τον Ιούλιο στα σχολεία (Γυμνάσιο, Λύκειο) και τον Αύγουστο, στα Δημοτικά σχολεία. Ένας αγώνας γίνεται, να φέρουμε το χαρτί. Έρχεται τις πρώτες μέρες του Μαΐου, να αρχίσει η εκτύπωση. Αν δεν γίνουν αυτά τώρα, δεν θα φτάσουν ποτέ τα βιβλία στο σχολείο. Δεσμεύομαι, και το δηλώνω δημόσια, πάντοτε σε μία συνεργασία με την κ. Χριστοφιλοπούλου, έχουμε καταφέρει αυτά να προχωρήσουν και να υπάρχουν τα βιβλία στα σχολεία Ιούλιο και Αύγουστο.
Τα απλοποιώ τα πράγματα. Χρειάζεται μία τεράστια διαδικασία που έχει προηγηθεί. Να μιλάμε με το Ελεγκτικό Συνέδριο, να μιλάμε με τον έναν και τον άλλον για να μπορέσουν να προωθηθούν αυτά τα θέματα. Αν δεν τα παρακολουθήσεις καθημερινώς μπορεί να σου κολλήσουν κάπου και να βρεθείς χωρίς βιβλία. Και δεσμεύομαι και υπερηφανεύομαι ότι θα έχουμε βιβλία από το Δημοτικό μέχρι το Λύκειο.

Για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Κάθε μέρα φθάνουν επιστολές εκπαιδευτικών που λένε ότι είναι στο τάδε μέρος, παίρνουν 680 ευρώ μισθό και δεν μπορούν να ζήσουν την οικογένεια τους. Και αυτό λέω στους υπευθύνους της Κυβέρνησης. Θα πρέπει να βρούμε τρόπους να καλύψουμε τέτοιες ανάγκες διότι αλλιώς δεν μπορούμε να μιλάμε για ποιότητα παιδείας.
Χωρίς αξιολόγηση, επίσης, δεν μπορούμε να μιλάμε για ποιότητα παιδείας. Κανείς εκπαιδευτικός- Α’ θμιας, Β’ θμιας, Γ’θμιας - δεν μπορεί να πει ότι είναι υπεράνω αξιολόγησης. Άρα, το ζητούμενο είναι με ποιο σύστημα θα γίνει η αξιολόγηση ώστε να είναι δίκαια, αντικειμενική και όχι τιμωρητική. Δεν κάνεις την αξιολόγηση για να απολύσεις τον άλλον, την κάνεις για να τον βοηθήσεις.
Φώναξα, λοιπόν, τις Ομοσπονδίες των Εκπαιδευτικών -γιατί εγώ αισθάνομαι δάσκαλος και είμαι δάσκαλος- και καθίσαμε σε ένα τραπέζι και τους είπα: «Κοιτάξτε, οι εκπαιδευτικοί δεν είναι δυνατόν να εμφανιστούν στην κοινωνία χωρίς πρόταση για το πώς θα γίνει η αξιολόγηση τους, όχι μόνον η δική σας αλλά και του εκπαιδευτικού συστήματος, και της σχολικής μονάδας.» Γιατί, ξέρετε, το να είσαι σε μία υποβαθμισμένη περιοχή, και να έχεις μία τάξη γεμάτη μεταναστόπουλα και να μην έχεις εργαστήρια ή άλλα, και να έρθω να σε αξιολογήσω θα σε βγάλω ότι είσαι υποβαθμισμένος έως άχρηστος.
Υπάρχει και ένα προσχέδιο, αλλά ξέρετε δεν ξεκινάς ένα διάλογο με το να δώσεις στον άλλον κάτι που τον απειλείς ότι αυτό θα εφαρμόσεις. Επειδή είναι ένας χώρος που τον ξέρω, ξεκινάω με τους ανθρώπους να μιλήσω , να μου δώσουν τις προτάσεις τις οποίες να εντάξω, να επεξεργαστώ και να καθίσουμε σε ένα τραπέζι να τις λύσουμε.
Δεκαπέντε Μαΐου θα υπάρχουν προτάσεις από τις Ομοσπονδίες για την αξιολόγηση. Δεν κάνουμε ατέρμονες συζητήσεις, υπάρχουν πάντοτε όρια. Δεκαπέντε Μαΐου θα έχουμε τις προτάσεις τους οι οποίες θα μπουν μέσα στο σχεδιασμό αυτόν τον τελικό. Το θέμα είναι ότι αν δεν προχωρούσαμε έτσι, κατάφερα κι έπεισα τον κ. Ρέππα, να μας δώσει μία τετράμηνη παράταση για να ετοιμάσουμε αυτόν τον Νόμο.

Για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας

-Θα γίνουν στις 12 και 13 Μαΐου οι εξετάσεις για την Γλωσσομάθεια.

Για τα ΑΕΙ και την εφαρμογή του νόμου

Σε κανένα από τα 24 Πανεπιστήμια δεν έχουν εκλεγεί αυτά τα Συμβούλια Διοίκησης ενώ στα ΤΕΙ, είναι μόνο τα 7 από τα 16 με νέα Συμβούλια.
Δεν έχουμε καμία κόντρα με την κ. Διαμαντοπούλου. Και την εκτιμώ και έχουμε συνεργαστεί μαζί. Για το Νόμο έχουμε εργαστεί ώρες μαζί. Υπάρχει μία αμοιβαία εκτίμηση, δεν υπάρχει κόντρα. Κάποια στιγμή ίσως να βγήκε έτσι προς τα έξω από μερικά ιδιωτικά κανάλια. Δεν πρόκειται γι’ αυτό το πράγμα.
Κατ΄ αρχήν δηλώνω, όπως το έχω δηλώσει κατά κόρον ότι έχουμε ένα Νόμο που πάμε να τον εφαρμόσουμε. Αυτός είναι ο στόχος και ο σκοπός, αυτό λέω στους Πρυτάνεις, αυτό λέω στα Πανεπιστήμια. Το θέμα είναι η τακτική.
Μέχρι τώρα είχαμε μία δυσλειτουργία. Δεν έχουν εκλεγεί αυτά τα διοικητικά Συμβούλια. Φώναξα λοιπόν τους Πρυτάνεις, καθίσαμε σε ένα τραπέζι, μαζί με τον κ. Αρβανιτόπουλο με τον οποίον συνεργαζόμαστε στενά, και είπαμε πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα να προχωρήσει ο Νόμος γιατί ο Νόμος θα εφαρμοστεί. Ξεκαθαρισμένο και τελειωμένο αυτό.
Είπαν λοιπόν, θα εφαρμόσουμε το Νόμο απ’ τη στιγμή που δεν έχουμε χρήματα για τις υποχρεώσεις μας; Και από εκεί ξεκίνησε μία ρύθμιση που πήγαμε να κάνουμε με τον κ. Αρβανιτόπουλο. Να τους δώσουμε μερικά χρήματα για να μπορέσουν να λειτουργήσουν διότι θα έκλειναν τα Πανεπιστήμια, θα κατέβαιναν οι φοιτητές στους δρόμους και καταλαβαίνετε τι κλίμα θα είχαμε ενόψει εκλογών. Αυτό σε συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό αποφεύχθηκε και βρέθηκε μία λύση με τα Πανεπιστήμια να έχουν χρήματα μέχρι τον Ιούλιο. Αυτό απέτρεψε οποιεσδήποτε κινήσεις. Θα μπορούμε να έχουμε μία ηρεμία στα Πανεπιστήμια για να γίνει συζήτηση.
Τι κάναμε; Οργανώσαμε μία ομάδα εργασίας που αποτελείται από Πρυτάνεις, Προέδρους των ΤΕΙ και εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας. Για πρώτη φορά κάθισαν σε ένα τραπέζι και συζήτησαν τα θέματα που εκκρεμούν ώστε να εφαρμοστεί ο Νόμος. Αυτό το θεωρώ ένα επίτευγμα. Ήταν μία κοινή σκέψη μαζί με τον κ. Αρβανιτόπουλο και νομίζω ότι αν δεν υπάρξει αυτή η συζήτηση δεν θα μπορέσει ο Νόμος να εφαρμοστεί. Αρχίζουμε και βλέπουμε τι δυσκολίες υπάρχουν. Μπορεί να διορθωθεί κάπου αλλά κυρίως ο Νόμος θα εφαρμοστεί. Δεν ξεκινάς από έναν Νόμο να τον αλλάξεις αλλά να τον εφαρμόσεις.
Το κύριο θέμα είναι η συζήτηση για την εφαρμογή του Νόμου και την εκλογή των Συμβουλίων. Απλώς, ανέκυψε το εξής: Μέχρι να βγουν τα νέα συμβούλια τι θα γίνει με τους Κοσμήτορες που δεν υπάρχουν ή πώς θα ορκίζονται οι φοιτητές; Τι θα γίνει με τους Προέδρους; Αυτό ήτανε το θέμα. Αυτό προέκυψε και θα ρυθμιστεί με μίαν εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας διότι είναι μεταβατικές καταστάσεις μέχρι να υπάρξουν τα Συμβούλια.

Για τη θέση του στο Υπουργείο Παιδείας

Δημοσιογράφος: Θα παραμείνετε μετά τις εκλογές;
Υπουργός: Προφανώς όχι. Να απαντήσω σ’ αυτό; Φανταστείτε το αντίθετο. Να έχω παραιτηθεί και να κάθομαι σε μία τηλεόραση και να βλέπω τι θα γίνει με τις εκλογές και να έχω αφήσει το Υπουργείο στην τύχη του. Άντε να γίνουν Εξετάσεις, άντε να βγουν βιβλία, άντε να υπάρξει πρόγραμμα.
Νομίζω ότι όποιος αναλάβει με τη νέα Κυβέρνηση θα πρέπει να βρει κάπου να πατήσει για να μπορέσει να προχωρήσει. Να μην ξεκινήσει από το μηδέν. Αυτό μου εμπιστεύθηκαν. Εγώ είμαι εξωκοινοβουλευτικό πρόσωπο. Με φώναξαν επειδή ξέρω αυτόν τον χώρο για να βοηθήσω. Πώς θα βοηθήσω αν δεν βάλω μία σειρά στα πράγματα; Και αυτό είναι που θα κάνω και θα παραδώσω στον Υπουργό που θα βγει από την νέα Κυβέρνηση. Δεν θέλω να του πω ιστορίες, θέλω να του δώσω ένα υλικό στο οποίο να δουλέψει.
Δεν μπαίνω στον πολιτικό χώρο, δεν θα είμαι υποψήφιος. Αυτό είναι σαφές. Εάν κληθώ να βοηθήσω και διαπιστώσω ότι υπάρχουν οι όροι που να μπορώ πράγματι να βοηθήσω – και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό- τότε θα το σκεφτώ και θα δω τι θα κάνω. Δεν αποκλείω τίποτα αλλά το κυριότερο είναι αν αναλάβω κάτι να το φέρω εις πέρας, όχι για να πάρω αξίωμα γιατί, να πω και την αλήθεια, μέσα από την δουλειά μου έχω κάποιο όνομα που πρέπει να το διατηρήσω και όχι να το χαλάσω.