ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Ε.Λ.Τ.Ε.Ε.) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ ΣΤΑΜΑΤΙΑΔΗ ΣΤΑΜΑΤΗ
ΣΥΝΕΝΩΣΕΙΣ – ΙΔΡΥΣΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΤΗΣ Τ.Ε.Ε. ΣΤΗ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
ΕΡΩΤΗΣΗ: Είναι γνωστό ότι σχεδιάζεται, από πλευράς Υπουργείου Παιδείας Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων (Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ), νέο πλαίσιο λειτουργίας των σχολικών μονάδων από το σχολικό έτος 2011 – 2012. Ποιες είναι οι θέσεις σας στο επίκαιρο θέμα των συνενώσεων – ιδρύσεων σχολικών μονάδων της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη Χαλκιδική;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) της Ένωσης Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Λ.Τ.Ε.Ε.) Χαλκιδικής αποφάσισε και πρότεινε, με έγγραφό του (αριθ. πρωτ. 100/21-01-2011) προς τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Δ.Ε.) Χαλκιδικής και κοινοποίησή του σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, αναλυτικά για κάθε τύπο σχολείου της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ε.), τα εξής:
1) ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ (ΕΠΑ.Λ.) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Διατήρηση όλων των τομέων – ειδικοτήτων και με το νέο καθεστώς σχολείου (¨Τεχνολογικό Λύκειο¨;) για όλα τα υφιστάμενα στη Χαλκιδική ΕΠΑ.Λ. και με, όπως μέχρι σήμερα, πρωινό ωράριο λειτουργίας.
Με γνώμονα την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της Τ.Ε.Ε. διαμορφώσαμε αυτή τη θέση, με κριτήριο τη γεωγραφική ιδιαιτερότητα της Χαλκιδικής, τη στοιχειώδη έως υποτυπώδη υφιστάμενη συγκοινωνιακή κάλυψη, τη δυσκολία πρόσβασης λόγω του κακού οδικού δικτύου, ειδικά στην ορεινή περιοχή ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, αλλά και τις μεγάλες γενικά χιλιομετρικές αποστάσεις που προκαλούν – απαιτούν μεγάλο χρόνο για την κάλυψη της διαδρομής μετακίνησης των μαθητών προς και από το σχολείο. Ακόμη με την εφαρμογή του ¨Καλλικράτη¨ και τη δημιουργία των πέντε μεγάλων Δήμων, αντιστοιχεί από ένα ΕΠΑ.Λ. σε κάθε Δήμο και συγκεκριμένα το ΕΠΑ.Λ. Αρναίας στο Δήμο Αριστοτέλη, το ΕΠΑ.Λ. Πολυγύρου στον ομώνυμο Δήμο, το ΕΠΑ.Λ. Νικήτης στο Δήμο Σιθωνίας, το ΕΠΑ.Λ. Κασσάνδρας στον ομώνυμο Δήμο και το ΕΠΑ.Λ. Ν. Μουδανιών στο Δήμο Νέας Προποντίδας. Προέκυψε δηλαδή το ζητούμενο, ακόμη και για λόγους κοινωνικής ισορροπίας και δικαίου, κάθε Δήμος να έχει το δικό του Τεχνικό Σχολείο και έχοντας πλέον και τη δυνατότητα, μέσω των όσων ορίζει ο ¨Καλλικράτης¨, να καθορίζει τη λειτουργία του αποβλέποντας στην κάλυψη των τοπικών αναγκών σε τεχνικό ανθρώπινο δυναμικό.
2) ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ (ΕΠΑ.Σ.) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Για τη μόνη, παραμένουσα σε λειτουργία, στη Χαλκιδική, ΕΠΑ.Σ. των Μουδανιών, διατήρηση της λειτουργίας της με το νέο τύπο σχολείου, σε κατά προτίμηση εσπερινό ή εναλλακτικά απογευματινό ωράριο όπως δηλαδή είναι και σήμερα. Επιβάλλεται, σ’ ολόκληρη τη Χαλκιδική και μάλιστα στο μεγαλύτερο πληθυσμιακά Δήμο της (Νέας Προποντίδας), να λειτουργεί τουλάχιστον ένα εσπερινό τεχνικό σχολείο για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών εργαζομένων, ενηλίκων κλπ. Καλείται δε το σχολείο αυτό, εξ αντικειμένου, λόγω του γεωγραφικού χώρου αλλά και του μαθητικού κοινού στο οποίο απευθύνεται, να διευρύνει τη γκάμα των ειδικοτήτων που λειτουργεί. Σχετικό αίτημα του Συλλόγου των Διδασκόντων στην ΕΠΑ.Σ., στο οποίο είχε συνηγορήσει η εκπαιδευτική του Νομού Αρχή (Δ/νση Β΄/θμιας Εκπ/σης), η οικεία Δημοτική αλλά και η μέχρι πρότινος Νομαρχιακή Επιτροπή Παιδείας, για την ίδρυση νέων ειδικοτήτων (αμαξωμάτων, αμπελουργίας – οινοποιίας, βοηθών φαρμακείων, αισθητικής τέχνης), δεν έχει ακόμη από το Υπουργείο απαντηθεί.
3) ΣΧΟΛΙΚΑ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΑ ΚΕΝΤΡΑ (Σ.Ε.Κ.) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Διατήρηση της λειτουργίας των Σ.Ε.Κ., Ν. Μουδανιών και Πολυγύρου, των δύο δηλαδή μεγαλύτερων αστικών κέντρων και εδρών των μεγαλύτερων πληθυσμιακά Δήμων (Νέας Προποντίδας και Πολυγύρου αντίστοιχα) της Χαλκιδικής. Τα Σ.Ε.Κ. αυτά, πέραν της υποστήριξης της πρακτικής εξάσκησης των μαθητών των σχολείων της Β΄/θμιας Τ.Ε.Ε. αλλά και των δύο Ι.Ε.Κ. (Ν. Μουδανιών και Πολυγύρου) που λειτουργούν στη Χαλκιδική, θα μπορούσαν, προτείνουμε, να υποστηρίζουν εργαστηριακά (Πληροφορική, Τεχνολογία, κλπ) και τα υπόλοιπα σχολεία της Β΄/θμιας Εκπ/σης (Γυμνάσια και Λύκεια) που λειτουργούν στις πόλεις αυτές. Αναλυτικότερα η πρόταση περιλαμβάνει τη μεταφορά των εργαστηρίων (των Γυμνασίων και Λυκείων) σε χώρους (υφιστάμενους ή δημιουργούμενους) ευθύνης των Σ.Ε.Κ. και αποβλέπει στην οργανωμένη – προγραμματισμένη, μεθοδικότερη και αποτελεσματικότερη συντήρηση των εργαστηρίων με αποτέλεσμα τη διασφάλιση καλύτερης, ομαλότερης - εύρυθμης λειτουργίας στο σύνολό τους και γενικά τη διαφύλαξη της καλής κατάστασης, της αξιοπιστίας και μακροζωίας των σαν δημοτικών περιουσιακών στοιχείων. Κάτω από προϋποθέσεις και με την ενδυνάμωση - ενίσχυση του θεσμού και του ρόλου των Σ.Ε.Κ., η λειτουργία τους θα μπορούσε να επεκταθεί προς όφελος και της Α΄/θμιας Εκπ/σης με την παροχή μέσων και υπηρεσιών για την πρακτική εξάσκηση (πληροφορική κλπ) και των μαθητών των Δημοτικών Σχολείων των πόλεων που τα Σ.Ε.Κ. εδρεύουν.
4) ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ και ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
Διατήρηση της λειτουργίας των Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Νέας Ποτίδαιας, στη Νότια – παραθαλάσσια, Πολυγύρου στην Κεντρική και έναρξη λειτουργίας (από το Σεπτέμβριο 2011) του ιδρυθέντος (από το Σεπτέμβριο 2009) Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Στρατονίκης, στην Βόρεια – ορεινή Χαλκιδική, σύμφωνα και με την πρόσφατη σχετική έγγραφη (Αριθμ. Πρωτ. 99/17-12-2010) πρότασή μας προς τη Δ.Δ.Ε. Χαλκιδικής. Να σημειώσουμε, για μία ακόμη φορά, ότι η ύπαρξη και λειτουργία τουλάχιστον αυτού του τύπου σχολείων αποτελεί τη στοιχειώδη εκπλήρωση των υποχρεώσεων της πολιτείας, προς την ειδική αυτή κατηγορία παιδιών και όχι μόνο πρέπει να εξαιρεθεί όλων των διαδικασιών περί ¨συνενώσεων¨, αλλά και να μην υπόκειται σε κανένα άλλο λογιστικό – οικονομικό κριτήριο ή περιορισμό.
Οι παραπάνω αποφάσεις – προτάσεις ελήφθησαν προς όφελος του μαθητή, των Σχολείων της Β’/θμιας και γενικά της Τ.Ε.Ε. στη Χαλκιδική, με παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά κριτήρια, σε μια προσπάθεια διαφύλαξης - διατήρησης της απαραίτητης - αναγκαίας ηρεμίας και στην εκπαιδευτική κοινότητα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιες οι θέσεις, επί των προτάσεων σας, της Δ.Δ.Ε. Χαλκιδικής; Γνωρίζετε σχετικά;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Δ/ντής της Δ.Δ.Ε. Χαλκιδικής, ο κ. Ταπανίδης, όχι μόνο ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του στην εκπαίδευση από την Τ.Ε.Ε. και μάλιστα από τη Χαλκιδική (από το σχολείο των Ν. Μουδανιών), αλλά την υπηρέτησε από όλες τις θέσεις ευθύνης. Είναι βαθιά γνώστης όλων των θεμάτων της Τ.Ε.Ε. και δείχνει πάντα ιδιαίτερη ευαισθησία, προσπαθώντας να δώσει λύσεις σε όλα τα προβλήματα που την απασχολούν. Δεν είναι απλά και μόνον σύμφωνος με τις προτάσεις μας αλλά, πέραν και των ταυτόσημων εισηγήσεων του, προσπαθεί για να γίνουν αποδεκτές.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Σίγουρα είναι αναγκαίο να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις συνεργασίας των υπηρεσιακών παραγόντων με τους εκπαιδευτικούς, τους λοιπούς φορείς και τους ΟΤΑ. Είναι, ακόμη, γνωστό ότι η άποψη των Δήμων (Επιτροπών – Συμβουλίων) θα συντελέσει καθοριστικά στη διαμόρφωση και λήψη της σχετικής, από το Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ, απόφασης. Τι γνωρίζετε για τις θέσεις των Δήμων;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι παραπάνω προτάσεις – εισηγήσεις του Δ.Σ. της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. κοινοποιήθηκαν στους Δημάρχους και τα Δημοτικά Συμβούλια όλων των νέων Δήμων της Χαλκιδικής. Διαβιβάσθηκαν εκ νέου στις 28-01-2011 (έγγραφό μας με αριθ. πρωτ. 103) μαζί με επιστολή της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. (αριθ. πρωτ. 90/26-01-2011) απευθυνόμενη στους Δήμους ανά την επικράτεια καλώντας τους μέσω των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας, σε συνεργασία με τις Διευθύνσεις και τα Γραφεία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τις Συνδικαλιστικές Εκπαιδευτικές Ενώσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας (Γενικής και Επαγγελματικής) Εκπαίδευσης, τις Ενώσεις Γονέων και Κηδεμόνων και τις Παραγωγικές Τάξεις, να αποστείλουν μέσω των Δημοτικών Συμβουλίων, τεκμηριωμένες προτάσεις προς το Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ, όσον αφορά τα θέματα των συγχωνεύσεων, ιδρύσεων και καταργήσεων σχολικών μονάδων και να μη δώσουν την ευκαιρία στην πολιτική ηγεσία του Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ να αιφνιδιάσει και να προχωρήσει αυθαίρετα χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων που θα είναι σε βάρος των δημοτών και της τοπικής κοινωνίας του κάθε Δήμου. Στο διαβιβαστικό μας παρακαλούσαμε τους Δήμους για τις δικές τους ενέργειες, υποβάλλοντας την πρόταση – επιθυμία και πρόθεσή μας, παραμένοντας στη διάθεσή τους, να παρέχουμε οποιαδήποτε συμπληρωματική πληροφορία ή διευκρίνιση. Ακόμη με επιστολή μας (αριθ. πρωτ. 107/11-02-2011), προς τους Δημάρχους και τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων Χαλκιδικής, ενόψει της συγκρότησης των Δημοτικών Επιτροπών Παιδείας και τον ορισμό των μελών τους, σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στον «Καλλικράτη» για τη συμμετοχή των Συνδικαλιστικών Οργανώσεων, γνωρίσαμε την πρόθεση – επιθυμία της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε., Συνδικαλιστικής Ένωσης των Εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Χαλκιδικής, να συμμετέχει με εκπρόσωπό της, παρακαλώντας και πάλι για τις ενέργειές τους.
Μετά τα παραπάνω ο Δήμος Νέας Προποντίδας και μόνο, με έγγραφό του, ζήτησε να ορίσουμε εκπρόσωπό μας για να συμμετέχει σαν μέλος στη Δημοτική Επιτροπή Παιδείας και απεύθυνε πρόσκληση για τη συμμετοχή, του ομιλούντα Προέδρου της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. Χαλκιδικής, στη Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την προσεχή Τετάρτη 23-02-2011, με θέμα «Ίδρυση, κατάργηση, συγχώνευση σχολικών μονάδων του Δήμου». Οφείλουμε να εκφράσουμε τις ευχαριστίες μας στη Δημοτική Αρχή (Δήμαρχο κ. Ιορδανίδη, Αντιδήμαρχο Παιδείας κ. Καρρά και Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Σαπουντζή) Νέας Προποντίδας, για το ενδιαφέρον τους για την Εκπαίδευση γενικότερα αλλά και ειδικότερα για την Τ.Ε.Ε. Τους αξίζουν συγχαρητήρια, για την προσπάθεια, το ζήλο και την αφοσίωση στα θέματα που απασχολούν την κοινωνία που εκπροσωπούν και τα συμφέροντα της οποίας καλούνται να εκφράσουν. Τους ευχόμαστε καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο τους.
Οφείλουμε ακόμη να αναφέρουμε το ενδιαφέρον που εκδήλωσε ο Δήμαρχος Αριστοτέλη κ. Πάχτας σε επιστολή που του αποστείλαμε αναφορικά με την έναρξη λειτουργίας του, από το Σεπτέμβριο του 2009, ιδρυμένου Εργαστηρίου Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Ε.Ε.Ε.Κ.) Στρατονίκης. Ο κ. Πάχτας επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον ομιλούντα και εν συνεχεία απέστειλε έγγραφο στη Δ.Δ.Ε. Χαλκιδικής εκφράζοντας την επιθυμία του Δήμου Αριστοτέλη για τη λειτουργία του Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. Στρατονίκης.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Θεωρείτε ότι ο διάλογος και η υποβολή προτάσεων έχει ουσιαστικό χαρακτήρα; Ενδιαφέρουν, πιστεύετε την πολιτική ηγεσία του Υπ.Π.Δ.Β.Μ.Θ οι θέσεις που υποβάλλετε εσείς οι εκπαιδευτικοί αλλά και οι υπηρεσιακοί παράγοντες, οι λοιποί φορείς, οι Ο.Τ.Α. κλπ ή μήπως ο διάλογος είναι προσχηματικός και οι αποφάσεις ειλημμένες; Ποια η άποψη σας;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Υπηρετώντας τη ¨Δημόσια, Δωρεάν Παιδεία υψηλής ποιότητας για όλους¨, υιοθετώντας το «αλλάζουμε Παιδεία για να αλλάξουμε την Ελλάδα», πιστεύοντας ότι πρέπει ¨ το εκπαιδευτικό μας σύστημα να γίνει ο φάρος όλων των αλλαγών¨, επειδή σίγουρα ¨ο πρωταγωνιστής στην υλοποίηση των πολιτικών στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ο εκπαιδευτικός, με κέντρο του εκπαιδευτικού συστήματος το μαθητή¨ και σύμφωνα πάντα με την ομιλία της Κας Διαμαντοπούλου Υπουργού Δ.Β.Μ.Θ. (19/1/2011 στη Συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας – ΕΣΥΠ) ¨οι μεγαλύτερες αλλαγές στη χώρα έγιναν τις πιο δύσκολες περιόδους και οι εκπαιδευτικοί έχουν δώσει ιστορικά δείγματα πρωτοπορίας σε όλες αυτές τις δύσκολες περιόδους¨, μετά την έναρξη (20/1/2011) της Δημόσιας Διαβούλευσης (λήξη στις 24/1/2011, γιατί;) με θέμα: «Κριτήρια συνενώσεων και ιδρύσεων σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», συμμετέχουμε και καταθέτουμε προτάσεις θεωρώντας κι εμείς ότι: ¨Ένας τέτοιος διάλογος δεν κρίνεται από την απουσία, κρίνεται από τη συμμετοχή και η συμμετοχή δεν κρίνεται από τις γενικότητες ή από τη μαχητικότητα, κρίνεται από τις προτάσεις¨. Δεν θέλουμε να αμφισβητήσουμε κατ’ αρχήν τη δήλωση της Υφυπουργού Κας Χριστοφιλοπούλου (21/1) ότι «Η λογική των συνενώσεων και των ιδρύσεων είναι εκπαιδευτική και τα κριτήρια πρωτίστως παιδαγωγικά». Ας είμαστε όμως συγκρατημένα επιφυλακτικοί αλλά πάντα αισιόδοξοι. Πράγματι, ελπίζουμε και για την Υπουργό μας, όπως αναφέρει, να ¨Έχει διαμορφωθεί σε όλους μια αντίληψη ότι αυτός ο χώρος της Παιδείας, αυτή τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή, δεν πρέπει να περιορίζεται σε μια πολιτική, που την ασκεί ένας Υπουργός, ή που προτείνεται από ένα κόμμα. Ή θα αποτελέσει εθνική αποστολή στην οποία θα συμμετέχουμε όλοι χωρίς δογματισμούς, ή αλλιώς δεν μπορεί να υπάρξει αποτέλεσμα. Σε αυτή την εθνική αποστολή, πρωταγωνιστές δεν μπορεί παρά να είναι οι εκπαιδευτικοί -που καλούνται να την υλοποιήσουν. Υπηρέτες της αλλά και εμπνευστές της, δεν μπορεί παρά να είναι οι πολιτικοί. Όλοι μας έχουμε τεράστιο εθνικό χρέος. Καθένας από τη μεριά του, χωρίς υπερβολές, χωρίς ρητορείες, χωρίς θεατρινισμούς και κρινόμενος από το μέτρο της συμμετοχής του και όχι της απουσίας του, μπορεί να απαντήσει στα ζητούμενα και στις προκλήσεις της εποχής και των καιρών¨.
- Σας ευχαριστούμε κ. Σταματιάδη για τις απαντήσεις σας, ευχόμαστε σύντομα να έχουμε καλά νέα για την Τ.Ε.Ε. της Χαλκιδικής και ελπίζουμε σύντομα να έχουμε μία ακόμη συνέντευξή σας για να μας ενημερώσετε για τις υπόλοιπες δράσεις, προτάσεις, εκδηλώσεις της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. Χαλκιδικής στην οποία οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ιδιαίτερη κινητικότητα.
- Κι εγώ σας ευχαριστώ. Στη διάθεσή σας. Ευχαριστούμε και για τα καλά σας λόγια.